Halogenové autožárovky v předních světlometech dominují

Klasickým žárovkám se žhavicím vláknem (většinou ze slitiny wolframu) již odzvonilo, resp. přestaly se prodávat jako oficiální zdroj světla. Jedinou výjimkou jsou žárovky, které pracují na stejném principu žhavení vlákna s přídavkem směsi tzv. halogenových kovů. Halogenové kovové prvky jí vtiskly také název a nejčastěji se s nimi setkáte v automobilovém průmyslu. Zákaz prodeje se na ně nebude vztahovat ani v blízké a snad i v daleké budoucnosti.
Přídavné prvky uvnitř skleněné baňky zlepšují vlastnosti „halogenky“ a zároveň tlumí proces odpařování vlákna z wolframu, čímž se také prodlužuje jeho životnost. Některé speciální výrobky však na úkor životnosti poskytují lepší světelné parametry, jichž byste nedosáhli u žádného světelného zdroje, pracujícího na tomto principu.

auta ve městě

Výhody této technologie

Technologický proces výroby halogenových autožárovek je znám již řadu let. Jde tedy o zavedenou produkci, jejíž obměny nejsou tak zásadní a umožňují udržet produkty na přijatelné ceně. Poskytované světlo je velmi intenzivní, příjemné a působí přirozeně. Jestliže zvolíme vhodný barevný odstín, pak plní svou funkci bezezbytku.

silnice při západu slunce

Barevné podání – některé autožárovky Lightpark.cz vyzařují chladné bílé světlo, které je pro řízení vozidla vhodnější než teplá bílá u běžných halogenek. K tomuto trendu také přispívají samotní řidiči, nejprodávanějším typem se totiž stala Osram Night Breaker Unlimited, vydávající světlo o teplotě chromatičnosti 4200 K.
Účinnost – ta je ve srovnání s výbojkami pochopitelně velice skromná, ovšem pro automobilový průmysl nepředstavuje žádný vážnější problém. Tam je třeba přizpůsobit osvětlovací techniku včetně reflektorů protijedoucím vozidlům a silničnímu provozu a upravit světelný kužel, jas a světelný tok specifickým podmínkám. I přesto mohou některé z nich nabídnout nadstandardní osvětlení jízdního pruhu a pravé krajnice pro vyšší bezpečnost a lepší komfort osoby za volantem.